Sobre el nou model de finançament – 2

Resultats

Ja vaig parlar en el meu post anterior Sobre el nou model de finançament – 1 dels aspectes més destacats de l’acord de finançament, com s’estructurava el mateix i els elements bàsics que l’estructuraven.

Ara toca parlar del que suposa això per a Catalunya.

1) increment de recursos

L’aplicació del model aportarà l’any 2012 uns guanys de 3.687 milions d’euros en valor actual i de 4.028 milions d’euros en valor corrent en un escenari prudent de variació en els propers anys. La primera xifra correspon a les estimacions en valors constants, és a dir, sense aplicar els efectes del creixement de l’economia. El segon import resulta d’estimar un creixement de l’ITE (ingressos tributaris de l’Estat, l’indicador utilitzat per calcular els increments dels diversos fons que preveu el model) del 3% anual. Es tracta d’una estimació prudent d’acord amb les dades de què es disposa actualment(1).

Els guanys derivats del nou model de finançament poden desglossar-se en tres blocs.

En primer lloc, els nous recursos provinents de l’aportació addicional del govern de l’Estat al conjunt del sistema. En segon lloc, els recursos vinculats a l’augment dels tipus impositius sobre els impostos del tabac i els hidrocarburs adoptats recentment per l’Estat. I en tercer lloc, els recursos procedents de la millora del finançament de les competències específiques de la Generalitat.

quadreFinançament3

2) estructura del nou model

El nou model de finançament s’estructura en tres blocs (vegeu post Sobre el nou model de finançament – 1):

Primer bloc: fons de garantia dels serveis bàsics

Aquest bloc està integrat pel 75% dels tributs i una aportació addicional de l’Estat i s’anivella totalment. És a dir, els recursos es distribueixen entre les comunitats autònomes, d’acord amb la seva població ajustada.

Segon bloc: 25% dels ingressos tributaris

Està integrat pel 25% dels tributs, que es queda la Generalitat d’acord amb l’aportació fiscal dels seus contribuents.

Tercer bloc: fons complementaris d’ajustament

Està integrat pel fons de competitivitat i el fons de suficiència. El fons de competitivitat s’instrumenta per compensar aquelles comunitats que en els dos blocs anteriors obtenen uns recursos que estan per sota de la mitjana o per sota de la seva capacitat fiscal, i es distribueix d’acord amb la població ajustada. El fons de suficiència actua com a element d’ajust del model per tal d’evitar que cap comunitat autònoma perdi recursos, en termes absoluts, respecte a la situació actual després de garantir uns guanys mínims a totes elles.

quadreFinançament4

3) altres quanties de referència

1. Guanys calculats per prestigioses institucions socieconòmiques

Els guanys de recursos aconseguits se situen en l’ordre de les magnituds estimades per prestigioses institucions en l’àmbit socioeconòmic (3.500-3.800 milions d’euros).

2. Reducció del dèficit fiscal

El guany de recursos derivats del nou model significa una reducció de prop de dos punts del dèficit fiscal de Catalunya (d’acord amb les darreres estimacions realitzades amb dades de l’any 2005). Cal tenir present que el canvi de situació econòmica comporta una reducció del dèficit fiscal en termes absoluts el 2009, de manera que l’impacte relatiu sobre la reducció del dèficit fiscal seria encara superior.

3. Participació de Catalunya en els guanys totals

Els recursos addicionals que obté Catalunya derivats del model general representen per sobre del 26% del total d’aportacions que realitza el Govern de l’Estat. Si hi afegíssim les competències específiques, aquest percentatge seria més elevat.

4. Increment dels recursos de la Generalitat

Els guanys totals (inclosos els derivats de la millora del finançament de les competències específiques) representen un 28% dels recursos que actualment proporciona el model vigent a la Generalitat de Catalunya. En relació al conjunt del pressupost consolidat per a l’any 2009, aquest increment seria del 10%.

5. Propostes anteriors formulades pel Ministeri

Cal comparar la quantia de guanys obtinguts amb altres propostes aparegudes amb anterioritat. El govern català no va acceptar el passat mes de desembre una proposta que suposava uns guanys per a Catalunya de 1.200 milions d’euros el primer any i 2.000 milions el tercer. Les propostes anteriors havien estat inferiors a aquesta.

(1) L’ITE ha registrat un augment del 9% anual entre 2002 i 2007.

Aquestes dades estan extretes de l’informe publicat pel departament d’economia i finances de la Generalitat de Catalunya

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: